De leerlingen/studenten worden ingedeeld in groepjes van 4 à 6 leerlingen/studenten. Elk groepje krijgt een eigen casus waarin twee grondrechten met elkaar botsen. Elk groepje bedenkt argumenten waarom het ene grondrecht in die casus belangrijker is dan het andere grondrecht en andersom. Vervolgens presenteren ze beide kanten van het verhaal aan de rest van de klas. Na de presentatie brengen de overige leerlingen/studenten hun stem uit over welk grondrecht zij in dit geval belangrijker vinden. Na de stemming volgt een korte discussie over de uitkomst.
Materialen
| Titel |
Type |
Materiaal |
| Botsende grondrechten Handleiding |
Bestand |
Download
|
| Botsende grondrechten Opdrachtbladen |
Bestand |
Download
|
Onderwerpen:
Grondrechten, Rechtsstaat
Duur:
30-50 minuten
Werkvorm:
Dialoog, Meningsvorming
Preview
Materialen
| Titel |
Preview |
| Botsende grondrechten Handleiding |
|
| Botsende grondrechten Opdrachtbladen |
|